איזון גלגלים לאופנועים

איזון גלגלים היא פעולה חשובה בכל כלי רכב אך באופנוע היא חשובה הרבה יותר. הסיבה לכך היא שאופנוע מטבעו אינו כלי רכב יציב כמו רכב בעל ארבעה גלגלים וכל שינוי באיזון של הגלגלים יכול להשפיע עליו יותר. במאמר זה נרחיב מדוע איזון גלגלים באופנוע כל כך חשוב וכיצד הוא מתבצע.

איזון גלגלים לבטיחות שלכם

איזון גלגלים שומר על הבטיחות של רוכב האופנוע לא פחות מאשר מערכת התאורה או מערכת הבלמים. איזון גלגלים דואג שהגלגלים יהיו ישרים וייסעו באופן חלק ללא רעידות. אפילו רעידה קטנה אחת יכולה לפגוע מאוד בשיווי המשקל של האופנוען כך שהוא  יכול לסטות מהנתיב ואפילו להחליק. איזון הגלגלים פותר גם בעיות נוספות: כאשר אין איזון נכון לגלגלים באופנוע יש חלקים אחרים שמתאמצים יותר וזה מביא לשחיקה מוגברת שלהם. יחד עם זאת, הגלגלים עצמם נשחקים בצורה מהירה יותר כך שאם אתם רוצים לשמור על האופנוע שלכם לאורך זמן, חשוב שתאזנו את הגלגלים.

איזון גלגלים באופנוע - למה זה חשוב?מהן השיטות לאיזון גלגלים?

איזון גלגלים היא למעשה פעולה שנועדה ליישר את הגלגלים כך שיהיו מקבילים לחלוטין זה לזה. כמו שניתן להבין זו פעולה מדויקת מאוד כי היא אמורה לדאוג לאיזון עד האחוזים הקטנים ביותר, אלו שלנהגים יכולים להיראות כשוליים. איזון סטטי ואיזון דינמי הן שתי שיטות שונות לאיזון גלגלים ושתיהן מבוצעות במהלך התהליך. איזון סטטי מתבצע כאשר הגלגלים מחוברים לרכב ואיזון דינמי כשהם מנותקים ממנו, וכך אפשר לעבוד על כל המנגנון לאיזון מושלם.

מתי יש צורך לבצע איזון לאופנוע?

יש כמה מצבים בהם יש צורך לאזן את הגלגלים של האופנוע אך כמובן המקרה הנפוץ ביותר שמחייב אתכם לאיזון זה, הוא כשאתם מחליפים את הצמיגים. החלפת הצמיגים משנה למעשה את האיזון האחרון שבוצע על הגלגלים. יכול להיות שבעת ההתקנה התקינו את הגלגלים בצורה מעט שונה, זה קורה באופן טבעי ללא קשר למקצועיותו של המקום המתקין. בדרך כלל כאשר מתקינים צמיגים חדשים יש צורך לבצע את האיזון מיד לאחר מכן אפילו באותו המקום. כמו כן כדאי לבצע את איזון הגלגלים כל 20-30 אלף קילומטרים כי בנסיעות רבות כל כך, סביר להניח שהגלגלים כבר ייצאו מהאיזון שהיו בו.

מה יכול להעלות את הצורך באיזון?

מעבר לכמות הקילומטרים שעבר האופנוע ומעבר לאיזון שצריך להתבצע מידי פעם בבדיקות שגרתיות כאשר  האופנוע גם ככה נמצא במוסך, וכמובן בעת החלפת צמיגים חדשים, יש צורך לבצע את האיזון בהתאם לתרבות הנסיעה שלכם. ככל שהאופנוע נוסע יותר בשטח, אדמה שאינה יציבה ומלאה בבורות ובאבנים, הגלגלים ייצאו מאיזון מהר יותר. עלייה על מדרכות, נסיעה בפני שטח מחוספסים, כל אלו יכולה להגביר את הרעידות של הגלגלים ובכך לדרוש מכם איזון חוזר. כמו כן כאשר אתם מרגישים שהאיזון לא מושלם כי האופנוע סוטה מעט לצד אחד או שהאופנוע רועד בזמן הנסיעה, יש לבצעו שוב.

 

כתיבת תגובה